Grandprix

Det klassiske helaftens arrangement

Grandprix reglerne fungerer især når man er flere kørere end spor. Det er også en nydelse at sidde på bænken, drikke en pils og dampe adrenalinen lidt af, indtil man er på igen.


§1 Taberen udskiftes

Der køres i heat, antallet af omgange tilpasses banens længde og bilernes hurtighed.

Taberen af et heat går ud, og afløses af en fra bænken. De andre fortsætter i næste heat med samme vogne.


§2 Selvhenter

Det er essentielt for spændingen at man selv samler sin vogn op når man ryger af. En afkørsel kan nemt koste en omgang


§3 Valg af vogn

Det er frit hvilken bil man vælger, når man kommer ind fra bænken. Dog skal man være klar over at valget viser hvad slags mand man er. Den generelle ide er dog at man starter med de dårligste biler og arbejder sig op igennem hele udvalget af vogne. Gode kørere kan vinde med en dårlig bil der allerede er udgået og vinder megen ære derved. Svage kørere vælger en sikker vogn, vinder måske, men taber respekt.


Noter

Det kan være svært at lave en helt retfærdig bane. For at kompensere for uligheder og tilføje lidt variation, kan man rotere spor efter hvert heat. Kørerne går en gang med uret men beholder vognen.